Crowdfunding nieuw kunstgrasveld

Je wilt graag een nieuw kunstgrasveld (gedeeltelijk) crowdfunden. Wat een geweldig doel! Wij helpen je graag op weg met goede ideeën en zorgen dat je met alle belangrijke elementen rekening houdt! Hiervoor hebben wij het Crowdfunding werksheet ontwikkeld. Aan de hand van dit werksheet werken wij dit voorbeeld voor je uit.

Het doel van je crowdfundingcampagne is duidelijk. Nu is het natuurlijk van belang te bepalen hoeveel geld je nodig hebt. Wat zijn de totale kosten? Zijn er al financiële middelen voor dit doel voorhanden?

Wat is het doelbedrag?

Bij het bepalen van je doelbedrag moet je ambitieus zijn. Deze campagne is een donatiecampagne en je krijgt het geld ook tot je beschikking als je je doelbedrag niet (helemaal) haalt. Je hoeft je dus niet te laten beperken. Stel het volledig benodigde bedrag als doel.

Voor een crowdfunding campagne op basis van donaties kan niet verwacht worden dat er tonnen opgehaald worden. Wij hanteren een maximaal op te halen bedrag van ongeveer € 25.000,- per 1000 leden. Hebben jullie meer geld nodig? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van obligatiecrowdfunding. Hierbij wordt niet gewerkt met donaties, maar met leningen. Informeer gerust via info@crowdfundingvooramateurverenigingen.nl naar de mogelijkheden voor jullie vereniging.

Hou ook rekening met de kosten voor de iDEAL-betalingen (€ 0,50 per transactie) en de kosten voor het platform (7,5% over de opgehaalde donaties of € 750,- (excl. BTW). Over het algemeen is het verstandig om het doelbedrag te verhogen met 10% om deze en andere kosten te dekken.

Wat doe je als het bedrag niet volledig wordt gehaald?
Omdat het om donaties gaat is het ook van belang om te communiceren wat je doet als je niet het gehele bedrag ophaalt, maar bijvoorbeeld maar 50%, of 75%.

Ga je dan het doel gedeeltelijk realiseren? Bijvoorbeeld alleen de doeltjes? Wordt er dan een bijdrage van de leden verwacht, of worden de materialen dan in een minder fraaie variant aangeschaft? Communiceer dit op het platform bij “Subdoelen”.

Wat is de looptijd van de campagne?
Hoe lang neem je de tijd voor de campagne? Het is gebruikelijk om een termijn tussen de 30 en 90 dagen voor een campagne te kiezen. Waarom? Omdat het zorgt dat mensen eerder geld overmaken omdat het niet oneindig kan, maar ook omdat het een termijn is die organisatorisch te overzien is.

Gedurende de campagne is het noodzakelijk om continu aandacht te generen voor je campagne, het doel en de voortgang. Dat doe je met communicatie en activiteiten. Om dit goed te kunnen plannen moet het een overzichtelijke termijn zijn die je van tevoren vaststelt. Zorg ook dat je elke maand een grote activiteit doet. Bij een campagne van 3 maanden is dat dus 4 activiteiten. Aan het begin, twee tussendoor en één aan het eind. Houd ook rekening met de seizoenen en eventueel winter- en zomerstop.

Wie gaan er geld doneren en helpen jou zo jouw doel te bereiken? Uiteraard zijn dat de ‘logische’ mensen/partijen:
- Clubleden
- Oud-leden
- Familie van leden
- Vrienden van leden
- Werkgevers van leden
- Sponsors
- Leveranciers
- Trainers

Maar denk ook eens verder en misschien wel minder voor de hand liggend:
- Lokale bedrijven
- Buurtgenoten
- Volstrekt onbekenden

Bij deze crowds is er geen sprake van directe relatie en zal iets anders ze over de streep moeten trekken om een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld een goede tegenprestatie of doordat er persoonlijk contact wordt gelegd door één leden.

Partners zijn de partijen die je gaan helpen om het benodigde bedrag binnen te halen en de campagne tot een succes te maken. Bijdragen kan op allerlei manieren. Bedenk wiens hulp je nodig hebt en neem deze mee in het overleg over de campagne.

De onderstaande vragen helpen je de belangrijkste partners te vinden.

Wie gaan je helpen om je crowd te activeren en aan te zetten te doneren?
- Barcommissie
- Trainers
- Begeleiders
- Bestuur
- Sponsorcommissie

Wie gaan je helpen om te communiceren?
- Communicatiecommissie
- Webmaster
- Sponsors
- (Lokale) media
- Sportbond
- Lokale drukker

Wie gaan je helpen om activiteiten te regelen?
- Sponsors
- Vereniging
- Lokale krant
- Gemeente
- Bar-/toernooicommissie

Wie kunnen tegenprestaties organiseren of beschikbaar stellen?
- Sponsors (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Lokale bedrijven (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Leden (bijvoorbeeld d.m.v. een autowasactie, heitje-voor-een-karweitje of fysieke tegenprestatie (zelfgebakken koekjes verkopen).

Tegenprestaties dienen bij crowdfunding niet alleen om mensen te overtuigen om te doneren, maar ook om mensen te verleiden meer te geven. Maak een logische opbouw van tegenprestaties en zorg dat er voor elke ‘crowd’ iets bij zit. Dat vergroot de kans op succes aanzienlijk.

TYPE CROWD TEGENPRESTATIE KLEIN TEGENPRESTATIE MIDDEN TEGENPRES-taTIE GROOT
Leden, familie van leden, vrienden, bedrijven en sponsors € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform

 

€ 15,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf

€ 20,- deelname aan het 3x3 toernooi.

 

€ 25,- Een A4-tje met meer dan € 250,- voordeel bij sponsors

€ 25,- deelname aan de BBQ bij het 3x3-toernooi

€ 40,- actiefoto van lid naar keuze.

€ 50,- 1m2 kunstgras. Je bedrijfsnaam komt op het bord in de kantine

€ 50,- 1m2 kunstgras. Je naam komt op het bord in de kantine

€ 100,- individuele deelname aan het 3x3  sponsortoernooi incl. BBQ

€ 250,- Tegel op de walk-of-fame naar het nieuwe veld

 

 

 

€ 100,- vermelding op het hesje + hesje + actiefoto pupil

 

€ 250,- Tegel op de walk-of-fame naar het nieuwe veld

 

€ 250,-  advertentie op de narrowcasting van de vereniging voor 1 jaar.

€ 275,- teamdeelname aan het 3x3 sponsortoernooi incl. BBQ

€ 300,-
Bordsponsor voor 1 jaar langs het nieuwe veld

€ 500,- Bordsponsor voor 3 jaar

 

€ 700,- Bordsponsor voor 3 jaar

 

€ 2.500,- hoofdsponsor nieuwe veld. Het veld krijgt 1 jaar jouw bedrijfsnaam.

Wat moet er voor de tegenprestaties geregeld worden?
Sommige tegenprestaties, zoals het de actiefoto vergen organisatie en hulp. Hier dienen de partners voor te worden ingeschakeld, zoals een fotograaf. Vaak loopt er wel een enthousiasteling op de club rond, die dit graag doet. Sommige tegenprestaties brengen kosten met zich mee (zoals de BBQ). Hou hier rekening mee en kijk of deze eventueel kunnen worden gesponsord.

Direct: Website, nieuwsbrief, social media, posters, flyers, narrowcasting, gerichte e-mail/brief

Indirect: Flyer via lid, social media, (lokale) media, Brief via promotor, nieuwsbrief via sponsor, mond-tot-mond.

Voor al deze communicatiekanalen is voorbereiding handig. Voor de indirecte communicatiekanalen moet de tussen liggende partij geholpen worden om te communiceren. Denk hierbij aan een brief die de leden mee kunnen nemen naar ouders en familie, of een e-mail die ze door kunnen sturen en een bericht dat ze kunnen plaatsen op hun sociale media.

Maak je bedankje voor een donatie via social media origineel en zorg dat het zo leuk is dat mensen het gaan liken en delen. Vraag bijvoorbeeld een reclamebureau (sponsors) om een leuk digitaal bedankje te bedenken of te ontwikkelen of gebruik de door SponsorVisie ontwikkelde HeelErgGaaf.

Wat is je verbinding met de ‘Crowd’?
Bedenk bij al je crowds hoe je ze zou kunnen bereiken:

Leden

Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, gerichte brief/mail, social media

Familie van leden

Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, leden, gerichte brief/mail, social media

Vrienden van leden

Leden, ouders van leden, mond-tot-mond, social media

Sponsors

Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media

Leveranciers

Bar-/ clubhuiscommissie, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media

Trainers

Technische commissie, bestuur, gerichte brief/mail, website, nieuwsbrief, flyers, posters, social media

Lokale bedrijven

Flyers, sponsorcommissie, leden, mond-tot-mond, lokale media, gerichte brief/mail, social media

Lokale mensen

Leden, mond-tot-mond, lokale media, flyers, social media

Leden van andere verenigingen

Bestuur andere verenigingen, posters, flyers, website, toernooicommissie, social media

Volstrekt onbekenden

(lokale) media, mond-tot-mond, social media

Op welke manier wordt de crowd bereikt?

Zoals bij ‘Doel’ aangegeven is het van belang om elke maand een grote activiteit te organiseren. Bij een campagne van 90 dagen zijn dit er dus vier. Doelstelling van de activiteiten is:

  • Aandacht vragen voor de campagne
  • Een reden geven om te geld op te halen
  • Een aanleiding geven om te doneren
  • Publiciteit creëren
  • Crowd, partners en publiek motiveren

Belangrijk is om activiteiten steeds voor andere doelgroepen te verzinnen en door verschillende partners te laten organiseren. Zo profiteer je optimaal van de breedte van de vereniging en hou je het leuk.

Zorg dat je ook de leden of teams zelf motiveert om geld te gaan ophalen. Ze kunnen een ambassadeurspagina aanmaken op het platform en deze gebruiken om zelf donaties te gaan ophalen. Dit zorgt ook voor inzicht in wie welke bijdrage heeft geleverd.

Het is heel interessant als de activiteit ervoor zorgt dat leden worden aangezet om zich voor werving in te zetten. Een sponsorloop is een mooi voorbeeld.

Hierbij een aantal voorbeelden van mogelijke activiteiten.

3x3 Toernooi
Organiseer een toernooi voor alle leden (en vrienden en bekenden) van de club en speel een 3x3 toernooi. De deelname gelden kunnen worden gebruikt voor de nieuwe materialen.

Eventueel is het ook leuk om een special sponsoreditie van dit toernooi te organiseren. Sponsoren kunnen hier individueel aan meedoen en samen met anderen een team vormen, maar ook een eigen team samenstellen. De deelname gelden komen ten goede aan het pupillenvoetbal.

Waarschijnlijk is het toernooi een groot succes en kan het een jaarlijks terugkerend evenement worden.

BBQ of feest
Organiseer een BBQ of feest als afsluiting van het toernooi. De kaartverkoop kan via de crowdfundingpagina plaatsvinden.

Veiling of loterij
Organiseer een veiling of loterij. Vraag leden of sponsors om prijzen/veilingitems beschikbaar te stellen. Lotenverkoop kan via het platform en verkoop van beschikbaar gestelde artikelen ook. Een echte veiling moet ‘live’ plaatsvinden.

Clubcamping
Organiseer een Clubcamping op het oude (gras)veld. Laat jeugdleden hun vrienden en vriendinnetjes uitnodigen voor 1 unieke overnachting op het oude veld.

Marathonwedstrijd
Speel een marathonwedstrijd (bijvoorbeeld 24 uur onafgebroken. De 24 uur van FC Oosteinde) op het oude veld. Dit genereert heel veel aandacht en deelnemende spelers kunnen zicht via speciale ambassadeurspagina’s op het platform laten steunen door vrienden en familie.

Heitje-voor-een-karweitje-dag
Organiseer een dag waarbij de jeugd van de club in clubtenue de buurt heitje-voor-een-parweitje gaat doen. Betalingen kunnen direct op het crowdfundingplatform worden gedaan, maar ook cash worden betaald. Het totaal  opgehaalde bedrag kan vervolgens via iDEAL op de crowdfundingpagina worden gestort.

Voordeel-A4-tje
Vraag alle sponsors een voordeel aan te bieden. Bijvoorbeeld de bakker met 25% korting op een taart en het restaurant € 10,- korting op een driegangen diner. Vervolgens verzamel je al deze voordelen op een voordeel-A4-tje dat de pupillen in de buurt kunnen gaan verkopen, misschien wel in combinatie met de Heitje-voor-een-karweitje.

Dit biedt voordelen voor alle betrokkenen:

  • de club krijgt de inkomsten van de A4-tjesverkoop (bv. € 25,- per A4-tje)
  • de sponsors krijgen nieuwe klanten
  • de koper krijgt een veel voordeel voor een beperkte bijdrage
  • de pupillen kunnen veel makkelijker donaties ophalen

Klik hier voor een kant-en-klaar format om dit A4-tje in de maken

Welke kosten zijn er?
Welke kosten zijn er voor de activiteiten en de tegenprestaties. Neem deze mee in het doelbedrag onder 1.

Welke mogelijkheden heb je om de kosten te beperken?
Denk aan korting door de leverancier (in ruil voor sponsoring), sponsoring van tegenprestaties, organisatie, prijzen en activiteiten.

Welke nevenopbrengsten streef je na?
Door de aandacht die je voor je vereniging realiseert kan het zo maar zijn dat er een impuls kan worden gegeven aan de werving van nieuwe leden, maar ook nieuwe sponsors.

Zorg dus dat reguliere sponsoruitingen ook als tegenprestatie genoemd staan (let op! Indien je BTW-plichtig bent dient hier wel een factuur met BTW voor te worden verzonden, maar dit kan eenvoudig n.a.v. donatie via het platform).

Verder kunnen de activiteiten kansen zijn om nieuwe vrijwilligers binnen je vereniging te vinden. Het begint immers altijd met een eerste bijdrage. En de bijdragen, zoals de organisatie van het 3x3 toernooi, zijn eenmalig en niet al te tijdrovend.

Ook kan de crowdfundingcampagne de bekendheid en het imago van de vereniging in de omgeving vergroten en verbeteren, bijvoorbeeld door de Heitje-voor-een-karweitje-dag. Het gevolg kan hierdoor ook een aanwas van nieuwe leden zijn. Een geweldig neveneffect!