Je wilt graag de verbouwing van de tribune crowdfunden. Wat een geweldig doel! Wij helpen je graag op weg met goede ideeën en zorgen dat je met alle belangrijke elementen rekening houdt! Hiervoor hebben wij het Crowdfunding werksheet ontwikkeld. Aan de hand van dit werksheet werken wij dit voorbeeld voor je uit.
Het doel van je Crowdfunding campagne is duidelijk: een nieuwe tribune. Nu is het natuurlijk van belang te bepalen hoeveel geld je nodig hebt. Wat zijn de totale kosten van realisatie? Zijn er al financiële middelen voor dit doel voorhanden? Is er sprake van subsidie? Is het misschien verstandig om het totale doel op te delen in subdoelen?
Wat is het doelbedrag?
Bij het bepalen van je doelbedrag moet je ambitieus zijn. Crowdfunding voor Clubs is een donatieplatform en je krijgt het geld ook tot je beschikking als je je doelbedrag niet (helemaal) haalt. Je hoeft je dus niet te laten beperken. Stel het volledig benodigde bedrag als doel. Houd hierbij ook rekening met de kosten voor het systeem (7,5% over het opgehaalde bedrag, of de vaste jaarlijkse licentiekosten) en de kosten voor de iDEAL-betaling. Wij raden aan om rekening te houden met een opslag van 10% voor de kosten van het platform en de iDEAL-betalingen. Wil je € 10.000,- ophalen? Stel je doel dan dus op € 11.000,-.
Wat doe je als het bedrag niet volledig wordt gehaald?
Omdat het om donaties gaat is het ook van belang om te communiceren wat je doet als je niet het gehele bedrag ophaalt, maar bijvoorbeeld maar 50%, of 75%.
Ga je dan het doel gedeeltelijk realiseren? Of stel je het project uit totdat er wel voldoende geld is? Communiceer dit op het platform bij “Sub-initiatieven”. Bij een tribune is het bijvoorbeeld mogelijk om een kleinere tribune te realiseren.
Wat is de looptijd van de campagne?
Hoe lang neem je de tijd voor de campagne? Het is gebruikelijk om een termijn tussen de 30 en 90 dagen voor een campagne te kiezen. Waarom? Omdat het zorgt dat mensen eerder geld overmaken omdat het niet oneindig kan, maar ook omdat het een termijn is die organisatorisch te overzien is. Gedurende de campagne is het noodzakelijk om continu aandacht te generen voor je campagne, het doel en de voortgang. Dat doe je met communicatie en evenementen. Om dit goed te kunnen plannen moet het een overzichtelijke termijn zijn die je van tevoren vaststelt. Zorg ook dat je elke maand een grote activiteit doet. Bij een campagne van 3 maanden is dat dus 4 activiteiten. Aan het begin, twee tussendoor en één aan het eind. Houd ook rekening met de seizoenen en eventueel winter- en zomerstop.
Wie gaan er geld doneren en helpen jou zo jouw doel te bereiken? Uiteraard zijn dat de ‘logische’ mensen/partijen:
- Leden
- Oud-leden
- Familie van leden
- Vrienden van leden
- Sponsors
- Leveranciers
- Trainers
Maar denk ook eens verder en misschien wel minder voor de hand liggend:
- Lokale bedrijven
- Buurtgenoten
- Leden van andere verenigingen
- Volstrekt onbekenden
Wat is je verbinding met de ‘Crowd’?
Bedenk bij al je crowds hoe je ze zou kunnen bereiken:
Leden |
Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, gerichte brief/mail, social media |
Familie van leden |
Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, leden, gerichte brief/mail, social media |
Vrienden van leden |
Leden, ouders van leden, mond-tot-mond, social media |
Sponsors |
Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media |
Leveranciers |
Bar-/ clubhuiscommissie, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media |
Trainers |
Technische commissie, bestuur, gerichte brief/mail, website, nieuwsbrief, flyers, posters, social media |
Lokale bedrijven |
Flyers, sponsorcommissie, leden, mond-tot-mond, lokale media, gerichte brief/mail, social media |
Lokale mensen |
Leden, mond-tot-mond, lokale media, flyers, social media |
Leden van andere verenigingen |
Bestuur andere verenigingen, posters, flyers, website, toernooicommissie, social media |
Volstrekt onbekenden |
(lokale) media, mond-tot-mond, social media |
Op welke manier wordt de crowd geactiveerd? |
Wie gaan je helpen om je crowd te activeren en aan te zetten te doneren?
- Trainers
- Begeleiders
- Bestuur
- Sponsorcommissie
- Aanvoerders
Wie gaan je helpen om te communiceren?
- Communicatiecommissie
- Webmaster
- Sponsors
- (Lokale) media
- Sportbond
- Lokale drukker
Wie gaan je helpen om activiteiten te regelen?
- Sponsors
- Lokale krant
- Gemeente
- Bar-/toernooicommissie
Wie kunnen tegenprestaties organiseren of beschikbaar stellen?
- Sponsors (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Lokale bedrijven (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Teams (bijvoorbeeld d.m.v. clinics of fysieke tegenprestatie (autowassen))
Tegenprestaties dienen bij crowdfunding niet alleen om mensen te overtuigen om te doneren, maar ook om mensen te verleiden meer te geven. Maak een logische opbouw van tegenprestaties en zorg dat er voor elke ‘crowd’ iets bij zit. Dat vergroot de kans op succes aanzienlijk.
TYPE CROWD | TEGENPRESTATIE KLEIN | TEGENPRESTATIE MIDDEN | TEGENPRESTATIE GROOT |
Leden | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij € 25,- foto van speler van eerste elftal met handtekening! € 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online (sport)kledingwinkel (bij besteding van € 100,-)
€ 50,- een kortingsboekje met voordeelcoupons bij diverse lokale bedrijven (sponsors) € 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune € 75,- actiefoto (klein)kind |
€ 100,- een ‘eigen’ stoel op de tribune
€ 250,- een ‘eigen’ stoel op de eerste rij van de tribune |
Familie van leden | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij € 25,- foto van speler van eerste elftal met handtekening! |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online (sport)kledingwinkel (bij besteding van € 100,-)
€ 50,- een kortingsboekje met voordeelcoupons bij diverse lokale bedrijven (sponsors) € 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune € 75,- actiefoto (klein)kind |
€ 100,- een ‘eigen’ stoel op de tribune
€ 250,- een ‘eigen’ stoel op de eerste rij van de tribune |
Vrienden van leden
|
€ 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij € 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online (sport)kledingwinkel (bij besteding van € 100,-)
€ 50,- een kortingsboekje met voordeelcoupons bij diverse lokale bedrijven (sponsors) € 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune |
|
Sponsors | € 0,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij
€ 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune
€ 100,- ‘eigen’ stoel op de tribune. |
€ 150,- een jaar lang op de schermen in het clubhuis
€ 150,- een jaar lang adverteren op de website
€ 250,- ‘eigen stoel’ op de eerste rij van de tribune
|
€ 500,- fotosessie met personeel inclusief portretten (max 10) op nieuwe tribune.
€ 3.000,- Tribune sponsor (max. 3) voor 3 jaar.
€ 9.000 naamgever tribune (max. 1) voor 3 jaar. |
Leveranciers | € 0,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij
€ 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune
€ 100,- ‘eigen’ stoel op de tribune. |
€ 150,- een jaar lang op de schermen in het clubhuis
€ 150,- een jaar lang adverteren op de website
€ 250,- ‘eigen stoel’ op de eerste rij van de tribune |
€ 500,- advertentie bij de kleedkamerindeling in het clubhuis (max. 3) |
Trainers | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij € 25,- foto van speler van eerste elftal met handtekening! € 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online (sport)kledingwinkel (bij besteding van € 100,-)
€ 50,- een kortingsboekje met voordeelcoupons bij diverse lokale bedrijven (sponsors) € 50,- naamsvermelding op een groot ‘bedankt’ bord op de nieuwe tribune |
€ 100,- een ‘eigen’ stoel op de tribune
€ 250,- een ‘eigen’ stoel op de eerste rij van de tribune |
Lokale bedrijven |
€ 0,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij
€ 50,- mogelijkheid om deel te nemen in het kortingscouponnenboekje
|
€ 150,- een jaar lang adverteren op de schermen in het clubhuis
€ 150,- een jaar lang adverteren op de website |
|
Lokale mensen | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij € 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online (sport)kledingwinkel (bij besteding van € 100,-)
€ 50,- een kortingsboekje met voordeelcoupons bij diverse lokale bedrijven (sponsors) |
|
Leden van andere verenigingen | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
|
kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) | |
Volstrekt onbekenden | € 5,- een bedankje via Facebook en Twitter
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 10,- kans op een stoel op de eerste rij met jouw naam € 20,- 11 loten voor de loterij |
€ 25,- een kortingsvoucher van € 50,- bij de lokale of online kledingwinkel (bij besteding van € 100,-) |
Wat moet er voor de tegenprestaties geregeld worden?
Sommige tegenprestaties, zoals het openingsfeest, de loterij en ook de voordeelboekjes vergen organisatie en hulp. Hier dienen de partners voor te worden ingeschakeld. Sommige tegenprestaties brengen kosten met zich mee. Houd hier rekening mee en kijk of deze eventueel kunnen worden gesponsord.
Direct: Website, nieuwsbrief, social media, posters, flyers, narrowcasting, gerichte e-mail/brief
Indirect: Flyer via lid, social Media, (lokale) media, sportbond, brief via promotor, nieuwsbrief via sponsor, mond-tot-mond.
Voor al deze communicatiekanalen is voorbereiding noodzakelijk. Voor de indirecte communicatiekanalen moet de tussenliggende partij geholpen worden om te communiceren. Denk hierbij aan een brief die de leden mee kunnen nemen naar ouders en familie, of een e-mail die ze door kunnen sturen en een bericht dat ze kunnen plaatsen op hun social media.
Zorg ervoor dat leden via een activiteit worden aangezet om zich voor werving in te zetten. Denk hierbij aan kaartverkoop voor het openingsfeest of het feit dat ze als deelnemer van de Grootste modeshow van [jouw plaats] (zie ‘Activiteiten’) een eigen pagina op het platform kunnen aanmaken en zichzelf kunnen laten sponsoren.
Maak je bedankje voor een donatie via social Media origineel en zorg dat het zo leuk is dat mensen het gaan liken en delen. Vraag bijvoorbeeld een reclamebureau (sponsors) om een leuk digitaal bedankje te bedenken of te ontwikkelen.
Zoals bij ‘Doel’ aangegeven is het van belang om elke maand een grote activiteit te organiseren. Bij een campagne van 90 dagen zijn dit er dus vier. Doelstelling van de activiteiten is:
- Aandacht vragen voor de campagne
- Een reden geven om te geld op te halen
- Een aanleiding geven om te doneren
- Publiciteit creëren
- Crowd, partners en publiek motiveren
Belangrijk is om activiteiten steeds voor andere doelgroepen te verzinnen en door verschillende partners te laten organiseren. Zo profiteer je optimaal van de breedte van de vereniging en houd je het leuk.
Activiteiten waar je aan kunt denken zijn:
Benefietwedstrijd
Organiseer een benefietwedstrijd met je eerste team tegen een selectie van jeugdspelers. De jeugdspelers kunnen een plek in de selectie afdwingen door zo veel mogelijk geld op te halen voor de nieuwe tribune.
24 uur Paalzitten
Organiseer een wedstrijd paalzitten. De eerste palen van de tribune (symbolisch) worden geslagen en een aantal leden van de vereniging kan deelnemen aan deze wedstrijd. Deze deelnemers maken een eigen pagina aan op het crowdfundingplatform en laten zich sponsoren.
Vergeet niet de lokale pers te informeren. Dit is een heel mediagenieke activiteit.
Trappenlooprace
Organiseer een sponsor-trappenloop in het hoogste gebouw in de omgeving (of het kantoor van een van de sponsors). Doel is om zo snel mogelijk naar boven en naar beneden te lopen via de trappen. De tijden worden gemeten en de winnaar krijgt uiteraard de eervolle titel snelste trappenloper van “plaatsnaam”. Alle deelnemers moeten minimaal € 25,- ophalen (of betalen) voor de campagne met hun eigen wervingspagina. Nodig de lokale krant uit om verslag te doen.
WERK-AAN-DE-WINKEL: een avond voor sponsors, lokale bedrijven en alle leden met veiling
Een speciale avond om het bedrijfsleven naar de club te halen. Nog nooit een netwerkavond georganiseerd? Klik hier voor een kant-en-klaar plan voor de organisatie van een goede netwerkavond.
Laat bedrijven/sponsors prijzen ter beschikking stellen en veil deze ter plekke. Dat is voor hen meteen een manier om onder de aandacht te komen.
Openingsfeest
Open de tribune met een groot feest! Het aanbieden van VIP-kaarten zal de inkomsten aanzienlijk hoger doen uitvallen. Deze kaartverkoop kan ook gewoon plaatsvinden via het crowdfundingplatform.
Welke kosten zijn er?
Voor het platform, de activiteiten en de tegenprestaties. Neem deze mee in het doelbedrag onder 1.
Welke mogelijkheden heb je om de kosten te beperken?
Denk aan subsidie, korting door de bouwer van de tribune, sponsoring van tegenprestaties, organisatie, prijzen en activiteiten.
Welke nevenopbrengsten streef je na?
Door de aandacht die je voor je vereniging realiseert kan het zomaar zijn dat er een impuls kan worden gegeven aan de werving van nieuwe leden, maar ook aan de werving van nieuwe sponsors. Verder kunnen de activiteiten kansen zijn om nieuwe vrijwilligers binnen je vereniging te vinden.