Je wilt graag een scorebord crowdfunden. Wat een geweldig doel! Wij helpen je graag op weg met goede ideeën en zorgen dat je met alle belangrijke elementen rekening houdt! Hiervoor hebben wij het Crowdfunding werksheet ontwikkeld. Aan de hand van dit werksheet werken wij dit voorbeeld voor je uit.
Het doel van je Crowdfunding campagne is duidelijk: een scorebord. Nu is het natuurlijk van belang te bepalen hoeveel geld je nodig hebt. Wat zijn de totale kosten van realisatie? Zijn er al financiële middelen voor dit doel voorhanden? Is er sprake van subsidie? Is het misschien verstandig om het totale doel op te delen in subdoelen?
Wat is het doelbedrag?
Bij het bepalen van je doelbedrag moet je ambitieus zijn. Crowdfunding voor Clubs is een donatieplatform en je krijgt het geld ook tot je beschikking als je je doelbedrag niet (helemaal) haalt. Je hoeft je dus niet te laten beperken. Stel het volledig benodigde bedrag als doel. Hou hierbij ook rekening met de kosten voor het systeem (7,5% over het opgehaalde bedrag, of de vaste jaarlijkse licentiekosten) en de kosten voor de iDEAL-betaling. Wij raden aan om rekening te houden met een opslag van 10% voor de kosten van het platform en de iDEAL-betalingen. Wil je € 5.000, - ophalen? Stel je doel dan dus op € 5.500, -.
Wat doe je als het bedrag niet volledig wordt gehaald?
Omdat het om donaties gaat is het ook van belang om te communiceren wat je doet als je niet het gehele bedrag ophaalt, maar bijvoorbeeld maar 50%, of 75%.
Ga je dan het doel gedeeltelijk realiseren? Of stel je het project uit totdat er wel voldoende geld is? Communiceer dit op het platform bij “Sub-initiatieven”. Scoreborden zijn in diverse prijsklassen beschikbaar. Een goedkopere variant behoort dan tot de mogelijkheden.
Wat is de looptijd van de campagne?
Hoe lang neem je de tijd voor de campagne? Het is gebruikelijk om een termijn tussen de 30 en 90 dagen voor een campagne te kiezen. Waarom? Omdat het zorgt dat mensen eerder geld overmaken omdat het niet oneindig kan, maar ook omdat het een termijn is die organisatorisch te overzien is. Gedurende de campagne is het noodzakelijk om continu aandacht te generen voor je campagne, het doel en de voortgang. Dat doe je met communicatie en evenementen. Om dit goed te kunnen plannen moet het een overzichtelijke termijn zijn die je van tevoren vaststelt. Zorg ook dat je elke maand een grote activiteit doet. Bij een campagne van 3 maanden is dat dus 4 activiteiten. Aan het begin, twee tussendoor en één aan het eind. Houd ook rekening met de seizoenen en eventueel winter- en zomerstop.
Wie gaan er geld doneren en helpen jou zo jouw doel te bereiken? Uiteraard zijn dat de ‘logische’ mensen/partijen:
- Leden
- Oud-leden
- Familie van leden
- Vrienden van leden
- Sponsors
- Leveranciers
- Trainers
Maar denk ook eens verder en misschien wel minder voor de hand liggend:
- Lokale bedrijven
- Buurtgenoten
- Leden van andere verenigingen
- Volstrekt onbekenden
Bij deze crowds is er geen sprake van directe relatie en zal iets anders ze over de streep moeten trekken om een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld een goede tegenprestatie of persoonlijk contact door een van de directe crowds of partners.
Wie gaan je helpen om je crowd te activeren en aan te zetten te doneren?
- Trainers
- Begeleiders
- Bestuur
- Sponsorcommissie
- Aanvoerders
Wie gaan je helpen om te communiceren?
- Communicatiecommissie
- Webmaster
- Sponsors
- (Lokale) media
- Sportbond
- Lokale drukker
Wie gaan je helpen om activiteiten te regelen?
- Sponsors
- Lokale krant
- Gemeente
- Bar-/toernooicommissie
Wie kunnen tegenprestaties organiseren of beschikbaar stellen?
- Sponsors (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Lokale bedrijven (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Teams (bijvoorbeeld d.m.v. clinics of fysieke tegenprestatie (autowassen))
Tegenprestaties dienen bij crowdfunding niet alleen om mensen te overtuigen om te doneren, maar ook om mensen te verleiden meer te geven. Maak een logische opbouw van tegenprestaties en zorg dat er voor elke ‘crowd’ iets bij zit. Dat vergroot de kans op succes aanzienlijk
TYPE CROWD | TEGENPRESTATIE KLEIN | TEGENPRESTATIE MIDDEN | TEGENPRES-TATIE GROOT |
Leden | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 17,50 Jouw portret of naam 15x10 op een sponsorbord langs het veld (max 140 per bord). € 20,- 12 loten voor de loterij |
€ 60,- Groot portret op sponsorbord langs het veld 30x20 cm € 75,- actiefoto (klein)kind door clubfotograaf (wordt ook 15x10cm op het sponsorbord geplaatst) € 100,- actiefoto (klein)kind door clubfotograaf (wordt ook 15x10cm op sponsorbord geplaatst) |
€ 125,- teamfoto groot op bord langs het veld 45x30cm
€ 200,- 1 jaar lang naamsvermelding op lichtkrant op scorebord (max 10). |
Familie van leden | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 17,50 Jouw portret of naam 15x10 op een sponsorbord langs het veld (max 140 per bord). € 20,- 12 loten voor de loterij |
€ 60,- Groot portret op sponsorbord langs het veld 30x20 cm
€ 75,- actiefoto (klein)kind door clubfotograaf (wordt ook 15x10cm op het sponsorbord geplaatst) € 100,- actiefoto (klein)kind door clubfotograaf (wordt ook 30x20cm op sponsorbord geplaatst) |
€ 125,- teamfoto groot op bord langs het veld 45x30cm
€ 200,- 1 jaar lang naamsvermelding op lichtkrant op scorebord (max 10). |
Vrienden van leden
|
€ 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij
|
€ 20,- 12 loten voor de loterij | |
Sponsors | € 5,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij
€ 60,- logo op sponsorbord langs het veld 30x20 cm € 125,- logo groot op bord langs het veld 45x30cm
|
€ 200,- 1 jaar lang naamsvermelding op lichtkrant op scorebord (max 10).
€ 250,- 1 jaar lang adverteren op het scherm in het clubhuis of op de website
€ 400,- 1 jaar lang adverteren op het scherm in het clubhuis en op de website |
€ 600,- 3 jaar advertentie op de schermen in ons clubhuis
€ 1000,- 3 jaar lang jaar lang adverteren op het scherm in het clubhuis en op de website € 2500,- scorebordsponsor voor 3 jaar |
Leveranciers | € 5,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij
€ 60,- logo op sponsorbord langs het veld 30x20 cm € 125,- logo groot op bord langs het veld 45x30cm |
€ 200,- 1 jaar lang naamsvermelding op lichtkrant op scorebord (max 10).
€ 250,- 1 jaar lang adverteren op het scherm in het clubhuis of op de website
|
€ 400,- 1 jaar lang adverteren op het scherm in het clubhuis en op de website |
Trainers | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij € 17,50 Jouw portret of naam 15x10 op een sponsorbord langs het veld (max 140 per bord). € 20,- 12 loten voor de loterij |
€ 60,- Groot portret op sponsorbord langs het veld 30x20 cm
€ 75,- portretfoto door clubfotograaf (wordt ook 15x10cm op het sponsorbord geplaatst) € 100,- portretfoto door clubfotograaf (wordt ook 15x10cm op sponsorbord geplaatst) |
€ 125,- teamfoto groot op bord langs het veld 45x30cm
€ 200,- 1 jaar lang naamsvermelding op lichtkrant op scorebord (max 10). |
Lokale bedrijven
|
€ 5,- prijs beschikbaar stellen voor de loterij € 60,- logo op sponsorbord langs het veld 30x20 cm € 125,- logo groot op bord langs het veld 45x30cm
|
€ 150,- een jaar lang adverteren op de schermen in het clubhuis
€ 150,- een jaar lang adverteren op de website |
|
Lokale mensen | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij
|
€ 20,- 12 loten voor de loterij | |
Leden van andere verenigingen | € 5,- een vermelding op de crowdfundingpagina
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij
|
€ 20,- 12 loten voor de loterij |
Volstrekt onbekenden | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf
€ 10,- 5 loten voor de loterij |
€ 20,- 12 loten voor de loterij
|
Wat moet er voor de tegenprestaties geregeld worden?
Sommige tegenprestaties, zoals het sponsorbord met alle foto’s en de loterij vergen organisatie en hulp. Hier dienen de partners voor te worden ingeschakeld, zoals de bordenmaker. Sommige tegenprestaties brengen kosten met zich mee. Hou hier rekening mee en kijk of deze eventueel kunnen worden gesponsord.
Direct: Website, nieuwsbrief, social media, posters, flyers, narrowcasting, gerichte e-mail/brief
Indirect: Flyer via lid, Social Media, (lokale) media, Sportbond, Brief via promotor, nieuwsbrief via sponsor, mond-tot-mond.
Voor al deze communicatiekanalen is voorbereiding noodzakelijk. Voor de indirecte communicatiekanalen moet de tussen liggende partij geholpen worden om te communiceren. Denk hierbij aan een brief die de leden mee kunnen nemen naar ouders en familie, of een e-mail die ze door kunnen sturen en een bericht dat ze kunnen plaatsen op hun social media.
Zorg ervoor dat leden via een activiteit worden aangezet om zich voor werving in te zetten. Denk hierbij aan kaartverkoop voor het LED’s Dancefeest of het feit dat ze als deelnemer van de Electric Run (zie ‘Activiteiten’) een eigen pagina kunnen aanmaken en zichzelf kunnen laten sponsoren.
Maak je bedankje voor een donatie via Social Media origineel en zorg dat het zo leuk is dat mensen het gaan liken en delen. Vraag bijvoorbeeld een reclamebureau (sponsors) om een leuk digitaal bedankje te bedenken of te ontwikkelen of gebruik de door SponsorVisie ontwikkelde HeelErgGaaf.
Zoals bij ‘Doel’ aangegeven is het van belang om elke maand een grote activiteit te organiseren. Bij een campagne van 90 dagen zijn dit er dus vier. Doelstelling van de activiteiten is:
- Aandacht vragen voor de campagne
- Een reden geven om geld op te halen
- Een aanleiding geven om te doneren
- Publiciteit creëren
- Crowd, partners en publiek motiveren
Belangrijk is om activiteiten steeds voor andere doelgroepen te verzinnen en door verschillende partners te laten organiseren. Zo profiteer je optimaal van de breedte van de vereniging en hou je het leuk.
Activiteiten waar je aan kunt denken zijn:
Scoor voor het scorebord
Het ouderwetse piek per goal. Laat de jeugdspelers mensen uit hun omgeving committeren om een euro te betalen voor elk doelpunt van het team in 30 dagen. De teams kunnen achteraf het opgehaalde geld via het platform overmaken. Motiveer de spelers en teams met prijzen voor de speler die het meeste loten verkoopt en het team dat de meeste loten verkoopt, bijvoorbeeld met een teamfoto op het bord langs het veld.
De loterij: Scoor een topprijs
Organiseer een loterij met kleine en grotere prijzen die teams (straat opruimen), spelers (autowassen), sponsors, leveranciers en bedrijven uit de buurt beschikbaar hebben gesteld. Doe de lotenverkoop zo veel mogelijk online. Dan kan je ook eenvoudig de lotnummers digitaal versturen en ook digitaal de uitslag bekend maken.
Scoor een Supercoach of Supertrainer
Laat de spelers of speelsters van het eerste team zich beschikbaar stellen als Supercoach of Supertrainer voor een jeugdteam. Dit kunnen dan prijzen zijn in de loterij, maar kan ook gewoon als tegenprestatie worden aangeboden.
Welke kosten zijn er?
Welke kosten zijn er voor het platform, de activiteiten en de tegenprestaties. Neem deze mee in het doelbedrag onder 1.
Welke mogelijkheden heb je om de kosten te beperken?
Denk aan subsidie, korting door de leverancier (in ruil voor sponsoring), sponsoring van tegenprestaties, organisatie, prijzen en activiteiten.
Welke nevenopbrengsten streef je na?
Door de aandacht die je voor je vereniging realiseert kan het zo maar zijn dat er een impuls kan worden gegeven aan de werving van nieuwe leden, maar ook nieuwe sponsors.
Zorg dus dat reguliere sponsoruitingen ook als tegenprestatie genoemd staan (let op! Indien je BTW-plichtig bent dient hier wel een factuur met BTW voor te worden verzonden, maar dit kan eenvoudig n.a.v. donatie via het platform).
Verder kunnen de activiteiten kansen zijn om nieuwe vrijwilligers binnen je vereniging te vinden. Het begint immers altijd met een eerste bijdrage. En de bijdragen, zoals de organisatie van de loterij, zijn eenmalig en niet al te tijdrovend.
Ook kan de crowdfundingcampagne de bekendheid en het imago van de vereniging in de omgeving vergroten en verbeteren. Het gevolg kan hierdoor ook een aanwas van nieuwe leden zijn. Een geweldig neveneffect!