Je wilt graag een verbouwing van de kantine crowdfunden. Wat een geweldig doel! Wij helpen je graag op weg met goede ideeën en zorgen dat je met alle belangrijke elementen rekening houdt! Hiervoor hebben wij het Crowdfunding werksheet ontwikkeld. Aan de hand van dit werksheet werken wij dit voorbeeld voor je uit.
Het doel van je Crowdfunding campagne is duidelijk: verbouwing van de kantine in het clubhuis. Nu is het natuurlijk van belang te bepalen hoeveel geld je nodig hebt. Wat zijn de totale kosten? Zijn er al financiële middelen voor dit doel voorhanden? Is het misschien verstandig om het totale doel op te delen in subdoelen?
Wat is het doelbedrag?
Bij het bepalen van je doelbedrag moet je ambitieus zijn. Crowdfunding voor Clubs is een donatieplatform en je krijgt het geld ook tot je beschikking als je je doelbedrag niet (helemaal) haalt. Je hoeft je dus niet te laten beperken. Stel het volledig benodigde bedrag als doel. Houd hierbij ook rekening met de kosten voor het systeem (7,5% over het opgehaalde bedrag, of de vaste jaarlijkse licentiekosten) en de kosten voor de iDEAL-betaling. Wij raden aan om rekening te houden met een opslag van 10% voor de kosten van het platform en de iDEAL-betalingen. Zijn de kosten voor jouw hypermoderne clubhuis € 10.000,-? Stel je doel dan dus op € 10.000,-. Kies je voor de afkooplicentie dan is € 11.000,- toereikend.
Wat doe je als het bedrag niet volledig wordt gehaald?
Omdat het om donaties gaat is het ook van belang om te communiceren wat je doet als je niet het gehele bedrag ophaalt, maar bijvoorbeeld maar 50%, of 75%. Ga je dan het doel gedeeltelijk realiseren? Komt er een gedeelte van het clubhuis, met uitbreidingsplannen of komt er een kleiner clubhuis? Communiceer dit op het platform bij “Subdoelen”.
Wat is de looptijd van de campagne?
Hoe lang neem je de tijd voor de campagne? Het is gebruikelijk om een termijn tussen de 30 en 90 dagen voor een campagne te kiezen. Waarom? Omdat het zorgt dat mensen eerder geld overmaken omdat het niet oneindig kan, maar ook omdat het een termijn is die organisatorisch te overzien is.
Gedurende de campagne is het noodzakelijk om continu aandacht te generen voor je campagne, het doel en de voortgang. Dat doe je met communicatie en activiteiten. Om dit goed te kunnen plannen moet het een overzichtelijke termijn zijn die je van tevoren vaststelt. Zorg ook dat je elke maand een grote activiteit doet. Bij een campagne van 3 maanden is dat dus 4 activiteiten. Aan het begin, twee tussendoor en één aan het eind. Houd ook rekening met de seizoenen en eventueel winter- en zomerstop.
Wie gaan er geld doneren en helpen jou zo jouw doel te bereiken? Uiteraard zijn dat de ‘logische’ mensen/partijen:
- Clubleden
- Andere teams
- Oud-leden
- Familie van teamleden
- Vrienden van teamleden
- Sponsors
- Leveranciers
- Trainers
Maar denk ook eens verder en misschien wel minder voor de hand liggend:
- Lokale bedrijven
- Buurtgenoten
- Leden van andere verenigingen
- Volstrekt onbekenden
Bij deze crowds is er geen sprake van directe relatie en zal iets anders ze over de streep moeten trekken om een bijdrage te leveren. Bijvoorbeeld een goede tegenprestatie of persoonlijk contact door een van de directe crowds of partners.
Wie gaan je helpen om je crowd te activeren en aan te zetten te doneren?
- Teamleden
- Trainers
- Begeleiders
- Bestuur
- Sponsorcommissie
Wie gaan je helpen om te communiceren?
- Communicatiecommissie
- Webmaster
- Sponsors
- (Lokale) media
- Sportbond
- Lokale drukker
Wie gaan je helpen om activiteiten te regelen?
- Sponsors
- Vereniging
- Lokale krant
- Gemeente
- Bar-/toernooicommissie
Wie kunnen tegenprestaties organiseren of beschikbaar stellen?
- Sponsors (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Lokale bedrijven (korting bij aankopen, prijzen voor een loterij)
- Teamleden (bijvoorbeeld d.m.v. clinics of fysieke tegenprestatie (autowassen))
Tegenprestaties dienen bij crowdfunding niet alleen om mensen te overtuigen om te doneren, maar ook om mensen te verleiden meer te geven. Maak een logische opbouw van tegenprestaties en zorg dat er voor elke ‘crowd’ iets bij zit. Dat vergroot de kans op succes aanzienlijk.
TYPE CROWD | TEGENPRESTATIE KLEIN | TEGENPRESTATIE MIDDEN | TEGENPRES-taTIE GROOT | ||
Leden, familie van leden, vrienden, bedrijven en sponsors | € 5,- een vermelding op het crowdfundingplatform
€ 10,- Een eigen voorpagina van de HeelErgGaaf € 15,- koektrommel met eigen gebakken koekjes door de jeugd
€ 20,- recent in het kookboek. Een recept naar keuze in het kookboek dat gepubliceerd gaat worden. € 25,- deelname aan benefietwedstrijd (max 16). € 27,50 vermelding op het fan schort (sublimatie schort met alle fans vermeld.) € 30,- ontvang de gouden spatel. € 35,- graveer uw naam in het aanrecht.
|
€ 60,- een eigen fan schort.
€ 75,- vermelding op het fan short + eigen fan short € 80,- ¼ pagina advertentie kookboek € 85,- deelname aan gala diner (max 100) € 90,- deelname aan workshop gezond koken (max 15 2x) € 100.- een eigen plek aan de bar (naamplaatje) € 140,- ½ pagina advertentie kookboek € 175,- diner voor 4 Een lid van de barcomissie kookt een drie gangen menu voor u aan huis. €200,- Logo op het fan schort
|
€ 150,- Bepaal je eigen barkrukbekleding (maximaal 15)
€200,- een eigen barkruk met bekleding naar keuze
€250,- 1/1 pagina advertentie kookboek. €350,- lamp boven de bar met teamfoto of bedrijfslogo € 500,- soksponsor voor 3 jaar (2 posities). € 500,- advertentie op de narrowcasting van de vereniging voor 3 jaar
advertentie op het scherm naast de prijslijst boven de bar.
|
||
Wat moet er voor de tegenprestaties geregeld worden?
Sommige tegenprestaties, zoals de actiefoto’s en het autowassen vergen organisatie en hulp. Hier dienen de partners voor te worden ingeschakeld, zoals de fotograaf. Sommige tegenprestaties brengen kosten met zich mee (zoals de shirts). Houd hier rekening mee en kijk of deze eventueel kunnen worden gesponsord.
Direct: Website, nieuwsbrief, social media, posters, flyers, narrowcasting, gerichte e-mail/brief
Indirect: Flyer via lid, Social Media, (lokale) media, sportbond, brief via promotor, nieuwsbrief via sponsor, mond-tot-mond.
Voor al deze communicatiekanalen is voorbereiding handig. Voor de indirecte communicatiekanalen moet de tussenliggende partij geholpen worden om te communiceren. Denk hierbij aan een brief die de leden mee kunnen nemen naar ouders en familie, of een e-mail die ze door kunnen sturen en een bericht dat ze kunnen plaatsen op hun sociale media.
Maak je bedankje voor een donatie via Social Media origineel en zorg dat het zo leuk is dat mensen het gaan liken en delen. Vraag bijvoorbeeld een reclamebureau (sponsors) om een leuk digitaal bedankje te bedenken of te ontwikkelen of gebruik de door SponsorVisie ontwikkelde HeelErgGaaf.
Wat is je verbinding met de ‘Crowd’?
Bedenk bij al je crowds hoe je ze zou kunnen bereiken:
Leden | Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, gerichte brief/mail, social media |
Familie van leden | Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, begeleiders, trainers, ouders, leden, gerichte brief/mail, social media |
Vrienden van leden | Leden, ouders van leden, mond-tot-mond, social media |
Sponsors | Website, nieuwsbrief, flyers, posters, mond-tot-mond, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media |
Leveranciers | Bar-/ clubhuiscommissie, sponsorcommissie, gerichte brief/mail, social media |
Trainers | Technische commissie, bestuur, gerichte brief/mail, website, nieuwsbrief, flyers, posters, social media |
Lokale bedrijven | Flyers, sponsorcommissie, leden, mond-tot-mond, lokale media, gerichte brief/mail, social media |
Lokale mensen | Leden, mond-tot-mond, lokale media, flyers, social media |
Leden van andere verenigingen | Bestuur andere verenigingen, posters, flyers, website, toernooicommissie, social media |
Volstrekt onbekenden | (lokale) media, mond-tot-mond, social media |
Op welke manier wordt de crowd geactiveerd? |
Zoals bij ‘Doel’ aangegeven is het van belang om elke maand een grote activiteit te organiseren. Bij een campagne van 90 dagen zijn dit er dus vier. Doelstelling van de activiteiten is:
- Aandacht vragen voor de campagne
- Een reden geven om te geld op te halen
- Een aanleiding geven om te doneren
- Publiciteit creëren
- Crowd, partners en publiek motiveren
Belangrijk is om activiteiten steeds voor andere doelgroepen te verzinnen en door verschillende partners te laten organiseren. Zo profiteer je optimaal van de breedte van de vereniging en houd je het leuk.
Zorg dat de teamleden een eigen pagina op het platform aanmaken en zichzelf zo persoonlijk kunnen laten sponsoren. Dit zorgt ook voor inzicht in wie welke bijdrage heeft geleverd.
Het is heel interessant als de activiteit ervoor zorgt dat teamleden worden aangezet om zich voor werving in te zetten. Een sponsorloop is een mooi voorbeeld.
Hierbij een aantal voorbeelden van mogelijke activiteiten.
Workshop gezond koken
Organiseer een workshop gezond koken. Dit is een goede activiteit om de jeugd en de ouders iets bij te brengen.
Koekjes van eigen deeg-dag
Organiseer een dag waarbij de jeugd van de club koekjes gaat bakken. Vervolgens verkoop je 12 koekjes in koektrommels voor €15,- per trommel.
Wall of Fame
Laat elk team zelf een activiteit organiseren of actie doen met als doel om € 250,- op te halen. Als beloning voor de bijdrage komt hun teamfoto op de Wall of Fame in het nieuwe clubhuis. Het team met de hoogste opbrengst krijgt een mega-foto op canvas aan de Wall of Fame.
Gala diner
Organiseer een gala diner Kook een drie gangen menu in het clubhuis en laat mensen in een bepaald thema verkleed komen. Organiseer daarnaast ook een loterij tijdens deze avond (verkoop loten voor een euro). Een veiling van leuke veilingitems is ook een heel goede optie.
Welke kosten zijn er?
Welke kosten zijn er voor het platform, de activiteiten en de tegenprestaties? Neem deze mee in het doelbedrag onder 1.
Welke mogelijkheden heb je om de kosten te beperken?
Denk aan subsidie, korting door de leverancier (in ruil voor sponsoring), sponsoring van tegenprestaties, organisatie, prijzen en activiteiten.
Welke nevenopbrengsten streef je na?
Door de aandacht die je voor je vereniging realiseert kan het zomaar zijn dat er een impuls kan worden gegeven aan de werving van nieuwe leden, maar ook aan (de werving van) nieuwe sponsors.
Zorg dus dat reguliere sponsoruitingen ook als tegenprestatie genoemd staan (let op! Indien je BTW-plichtig bent dient hier wel een factuur met BTW voor te worden verzonden, maar dit kan eenvoudig n.a.v. donatie via het platform).
Verder kunnen de activiteiten kansen zijn om nieuwe vrijwilligers binnen je vereniging te vinden. Het begint immers altijd met een eerste bijdrage. En de bijdragen, zoals de organisatie van de benefietwedstrijd, zijn eenmalig en niet al te tijdrovend.
Ook kan de crowdfundingcampagne de bekendheid en het imago van de vereniging in de omgeving vergroten en verbeteren. Het gevolg kan hierdoor ook een aanwas van nieuwe leden zijn. Een geweldig neveneffect!